2013. október 6., vasárnap

Nem a méret a lényeg! Vagy mégis?

Az egész várandósság alatt megengedő paleolit elvek szerint táplálkoztam. Megengedőbben, mint egyébként, azaz lecsúszott naponta egy, jó minőségű vajas kifli. Illetve előfordult, hogy egy-egy túró rudi is. Ezzel együtt viszont minimális cukrot, semmilyen rágcsát, és más egyéb gabonát, vagy tejterméket nem ettem. Viszont csak a pénztárcám szabta határát a gyümölcs mániámnak. Nem is tudom, mi lett volna, ha télen vártam volna Esztert.

Az első hat hónapban 4 kilót híztam körülbelül, és a 38. hétre, amikor megszületett 9 kilónál tartottam. Végig azt kellett hallgatnom a védőnőtől: Kismama, nagyon tartja a súlyát... - enyhén rosszalló hangsúllyal. Ha ismerősök, vagy ismeretlenek megtudták, hogy hány hónaposak vagyunk, akkor csak annyit mondtak, hogy nagyon kicsi vagyok. Volt, aki egyenesen fogyókúrával vádolt. Egy darabig próbáltam magyarázni, hogy nem nekem kell nőni, hanem Eszternek és az ő súlya több, mint rendben van minden vizsgálat szerint. A vége felé meg már csak legyintettem.

Sokan bölcsen genetikával magyarázták a jelenséget, de anyukám velem 25 kilót, öcsémmel 30 kilót hízott. A fogyókúra sem stimmelt, mert gyakorlatilag folyton ettem. Ami fontosnak látszik viszont, hogy már a megengedő paleolit mellett is egészséges (3700 gr, 54 cm) gyerkőcök születnek, és a kismamák is egészségesek maradnak. Nincs terhességi cukorbetegség, kevés a vizesedés, nincs magas vérnyomás stb. A szülés után pedig a szoptatás elvitte azt a fennmaradó 3-4 kiló pluszt egy hét alatt, és most meg soványabb vagyok, mint előtte, mert hiába eszem megint állandóan, tejet gyártok a nap 24 órájában. Így újabb csodálkozó emberekkel találkozom, akik nem értik...

A várakozás elején meghívott Mezei Elmira egy paleolit klubba, ahol a terhesség volt a téma. Ott voltak anyukák, akik azt mondták, hogy ez idő alatt nem merték bevállalni a paleolit étrendet, pedig máskor eszerint élnek. Nekik, és mindenkinek üzenem, hogy nyugodtan! Csak a furcsálló tekintetekkel kell megküzdeni, meg a védőnőkkel, de érdemes!

4 megjegyzés:

  1. Nahát... én is a 38. héten szültem. :) De nálunk a kisasszony csak 2850 g volt. Ennek ellenére minden rendben van vele és igen élénk, kiegyensúlyozott lányka.

    Én is kicsit megengedőbb paleót folytattam végig a terhesség alatt, de szigorúan gluténmentesen. 10-11 kilót "híztam" szépen lassan, amivel az orvos is meg a védőnő is elégedettek voltak. Nem úgy, mint a környezetem... folyton olyan megjegyzésekbe botlottam, hogy nem is látszik rajtam, hogy terhes vagyok, nem is látszik, hogy nemsoká szülni megyek, kicsi a hasam, stb. A hasamon és a mellemen kívül tényleg semmi egyéb testrészemen nem látszott meg a terhesség. De hát nem ez (lenne) a normális?! Nem is vizesedtem, nem volt magas a vérnyomásom, nem volt semmi problémám és még a szülés napján is vígan csináltam mindent, amit kellett. A szülésem is könnyen ment és utána is tök jól voltam. Csodálkoztak is rajtam, hogy első gyerekkel nem szokott ilyen könnyen menni a dolog.

    Most meg, majdnem két héttel a szülés után, vékonyabb vagyok, mint terhesség előtt voltam. Pedig igen sokat eszem és a mérleg szerint még van rajtam +4kg. Amihez azért valószínűleg a mellem erősen hozzájárul... :) És semmi gondom nincs és nem is volt a szoptatással sem, pedig most már sokkal szigorúbban paleózok. De mindenki csak szerencsésnek nevez, hogy ilyen könnyen mentek és mennek a dolgok. Mintha nekem és a tudatos döntéseimnek semmi szerepe nem lenne benne... kicsit frusztráló... de legalább láthatja mindenki, hogy nem magunk ellen dolgoztam, hanem értünk. :) Akkor is, ha azt gondolják, hogy az egész csak és kizárólag a szerencsén múlt.

    És gratulálok Eszterhez! :)

    VálaszTörlés
  2. Semmi gondom ezzel, de azért azt mégiscsak mondanám, hogy alkati kérdés igenis van a buliban. Én mindkétszer 14 kg-ot híztam, teljesen más étrend és életvitel mellett és a mindkétszer több, mint egy év szoptatás sem akadályozott meg abban, hogy az egész műsor végére rajtam maradjon +12 kg, amit csak kőkemény életmód- étkezés- és mozgás változtatással tudtam leküzdeni. És még mindig irigykedve nézem a szülés után két héttel nádszálvékony kismamákat. Én egy bálna voltam és rosszul esett, na.

    VálaszTörlés
  3. Szívből gratulálok! Én a terhesség alatt csak a glutén- és cukormentességet tartom szigorúan, néha becsúszik a rizs, meg a köles és ugyanúgy hízok, mint az első három terhességemnél, ahol nem tartottam semmilyen diétát (a végére mindig +18kg), pedig most 15 kg-val voltam könnyebb amikor indultam. Én igazából most arra hajaznék, hogy a babám ne legyen túl nagy, mert közel fél kilós növekedés figyelhető meg a születési súlyban a gyerekek számával arányosan, és az utolsó már 4 kg fölött volt. Hát most majd kíváncsi leszek!
    Jó egészséget Nektek!

    VálaszTörlés
  4. Igen, nekem is azt mondják, hogy szerencsém van. Vagy a genetika. Hiába mondom, hogy anyukám 25 kilót hízott velem, az öcsémmel meg 30-at. :)
    Szerintem egyáltalán nem kellene semmilyen megjegyzést tenni kismamákra, csak pozitívakat maximum. Mert én ezzel a pocakkal is bálnának éreztem magam néha, és az hiányzik a legkevésbé, hogy még piszkáljanak is. És köszi a gratulációkat. Eszter már majdnem 5 kiló és nőtt 4 centit. :) Gira, neked meg drukkolok nagyon!

    VálaszTörlés